Отворени метод координације у образовању и обуци
- Детаљи
- Датум последње измене субота, 30 септембар 2017 12:13
Европска унија креирала је Отворени метод координације (ОМК) 2000. године као саставни део Лисабонске стратегије.На позив Европске комисије, представници Републике Србије су од априла месеца 2014. године укључени у рад Отвореног метода координације у образовању на нивоу Европске уније.
Отворени метод координације представља механизам сарадње између држава чланица Европске уније у областима у којима су надлежности остале у националном домену, али где постоји потреба за јачом сарадњом. То се углавном односи на тзв. „меко законодавство“ (soft acquis), односно прописе који не представљају део заједничке правне тековине ЕУ. Учешћем у ЕУОМК, Република Србија показује своју спремност и посвећеност да учествује и активно доприноси механизмима европске сарадње који су јој доступни и пре формалног чланства.
Начин на који ОМК функционише је следећи: ресорни министри држава чланица на Савету министара договарају опште циљеве у одређеној области; након тога, државе чланице интегришу договорене циљеве у националне политике, а затим свака земља одређује специфичне циљеве, активности и показатеље који омогућавају мерење резултата и систематско праћење и процену остварености резултата.
Помоћу Отвореног метода координације, државе чланице размењују искуства и примере добре праксе из одређене области и имају могућност да у складу са својим потребама и специфичностима даље развијају своје образовне политике. У оквиру ових активности постоји посебан облик рада, тзв. хоризонтално учење (peer learning activities – PLA), које представља процес који се реализује кроз посебно организоване тематске радионице на којима креатори образовних политика и практичари из једне земље уче кроз директан контакт и практичну сарадњу из искуства својих колега из других европских земаља.
За период 2016-2018. година, Европска комисија је креирала и именовала представнике за рад у шест тематских група: Развој школа; Модернизација високог образовања; Средње стручно образовање и обука; Дигиталне вештине и компетенције; Образовање одраслих и Промоција грађанства и заједничких вредности слобода, толеранције и недискриминације кроз систем образовања.Учешћем у овим радним групама, Србија ће имати могућност да као равноправан учесник користи, али и представи најбоље праксе у образовним политикама.
Више информација доступно је на:
http://omk-obrazovanje.gov.rs/omk-u-eu/
http://socijalnoukljucivanje.gov.rs/rs/imenovanje-novih-grupa-u-okviru-omk-u-oblasti-obrazovanja/