Квалитет и одрживост
- Детаљи
- Датум последње измене среда, 27 новембар 2013 22:04
КАКО ОБЕЗБЕДИТИ КВАЛИТЕТ И ОДРЖИВОСТ СТАТУСА „ШКОЛА БЕЗ НАСИЉА“
Ради обезбеђивања потпуне заштите деце, школа ће континуирано одржавати успостављане вредности ненасиља, примењивати и даље развијати разне активности за спречавање насиља и благовремено реаговати на појаву насиља међу децом и над њима. Мере и активности треба да подржава развој, социјализацију и континуирано школовање све деце. У том смислу школа поштује следеће програмске компоненте и мере :
- 1.Примену програма у школи организује и прати Школски тим/Тим за заштиту, који је самосталан у раду и који, према својој процени и потреби, ангажује друге чланове колектива у активности превенције и интервенције; и у области превенције и у области интервенције Директор, ШТ и ВТ планирају и реализују активности и узајамно се подржавају.
- 2.Школски тим/Тим за заштиту обезбеђује и прати примену Посебног протокола за заштиту деце од насиља, уз квалитативну кореспонденцију са програмом Школа без насиља.
- 3.Школски тим/Тим за заштиту координира и редовно прати основне компоненте превенције: утврђује одељенске вредности, правила на бази тих вредности и последице њиховог непоштовања, обједињава их у школска правила и последице на почетку сваке школске године.
- 4.Реституција (надокнада штете/повреде, искупљење) се примењује као превентивна мера на нивоу одељенске заједнице и школске заједнице у целини; редовност и квалитет примене се прати на нивоу тромесечних извештаја Школског тима/Тима за заштиту Наставничком већу.
- 5.Омогућено је директно и непосредно учешће ученика у Програму кроз рад Вршњачког тима (ВТ) и/или Ученичког парламента; ВТ учествује у раду Школског тима и других органа школе по потреби и према заједничкој процени.
- 6.Вршњачки тим се обнавља на почетку школске године, уз едукацију нових чланова; тиму је обезбеђена редовност рада и стална подршка од стране одабраног наставника/члана колектива.
- 7.Едукација ученика, наставника, родитеља и свих запослених у школи о насиљу, новим појавним облицима и могућој заштити, одвија се континуирано и плански на нивоу школске године (стручно усавршавање наставника и стручних сарадника и посебно одељенских старешина и одељенских заједница).
- 8.Обрада тема које се односе на насиље насиље/злостављање кроз наставни и ван-наставне програм, и у оквиру часова одељенског старешине и кроз одељенске заједнице планира се и реализује током целе школске године (Годишњи програм рада школе, Школски програм, Школски развојни план, Програм рада Наставничког већа).
- 9.Унутрашња заштитна мрежа је видљива и доступна, сви ученици и одрасли у школи, укључујући и родитеље, знају ко чини мрежу, коме и како могу да се обрате за помоћ, да потраже заштиту када је потребна.
10. Унутрашња мрежа ефикасно пружа заштиту ученицима којима је потребна: дежурства наставника и ученика су редовна, поштује се договорени распоред у складу са специфичним потребама школе и ученика; Школски тим /Вршњачки тим су доступни, њихове активности за подршку су видљиве, информације о резултатима континуиране; успостављене су процедуре поступања и ланац одговорности у случају појаве насиља/злостављања; унутрашња мрежа се одмах активира у случају насиља и у први план се стављају мере и процедуре заштите (у складу са Правилником о безбедности школе и Посебним протоколом за заштиту деце од насиља...).
11. Школски одбор, директор и секретар школе креирају и спроводе превентивну политику школе, организују конкретну подршку Школском тиму/Тиму за заштиту, на Наставничком већу и Савету родитеља редовно информишу о току и резултатима програма, представници ВТ и ШТ присиствују седницама већа.
12. Школска документа којима се уређује безбедност и заштита од насиља у школи су прилагођена захтевима Општег и Посебног протокола и програма, унете су измене којима се обезбеђује потребна заштита, конкретна помоћ и подршка свим учесницима у насиљу (ономе/онима који га трпе, ономе/онима који га чине и онима који му присуствују), са краткорочним и дугорочним мерама и активностима за позитивну промену; унети су позитивни поступци и конструктивне мере којима се помаже преузимање одговорности за кршење школских правила;
13. У школи је успостављена потребна документација за пријављивање и евидентирање насиља, за спровођење процедура у случају насиља, за остваривање заштите и пружање подршке онима који трпе насиље, за ресоцијализацију оних који га врше и за изградњу заједнице вршњака и школске заједнице у целини.
14. Сарадња са родитељима, локалном заједницом и институцијама које се баве заштитом деце од насиља, редовно се планира и остварује; примењују се процедуре Унутрашње и Спољашње мреже, унапређује се безбедност у школи и у непосредном окружењу; сарађује се са релевантним институцијама локалне заједнице ради позитивне промене на нивоу школе, сваког угроженог ученика/це и његове/њене породице.
15. Ниво насиља у школи међу децом и над њима прати се континуирано, истраживањима која се организују сваке треће године; резултати истраживања се објављују и са њима се упознаје школска заједница. На основу резултата програм се даље, прилагођава, развија и реализује.
16. Школа самостално развија и примењује инструменте којима прати и вреднује квалитет и одрживост програма на годишњем нивоу. Води документацију о томе и обавештава родитеље и све у школи.
17. Тим за евалуацију Мреже Школа без насиља сваке треће године обилази школе и евалуира квалитет и одрживост програма ради обнављања статуса „Школа без насиља“. Тим и методологија утврђује се на Конференцијама Мреже школа за наредне 3 године. О евалуацији се подноси извештај свакој школи и Мрежи школа на Конференцијама мреже.